søndag den 12. oktober 2014

Hvad er vind?

Her i biotop opgave 6 har jeg valgt at arbejde med vind. Vind er noget vi har meget af her i Danmark, héle året rund, alle kender det og derfor er det nemt at få enhver målgruppe til at interessere sig for arbejdet med at finde ud af mere om det.

Som det første vil jeg se på hvad vind egentlig er for noget. Hertil har jeg bladret lidt i nogle børne faktabøger om vind og vindkraft:
Vind er luft der bevæger sig.
Det er solen der skaber vinden. Ved at jorden bevæger sig opvarmer solen forskellige dele af jorden og det med forskellig styrke. Jordes varme overflade opvarmer luften, varm luft stiger opad og der kommer straks ny luft ind for at erstatte den luft, der lige er steget til vejrs. På den måde opstår der vind og blæst. (Bejder, Peter: Sådan laver man vindmøller, 2000. s. 13) og ( Graham, Ian: Vind-energi, 1998. s. 6)

De næste dage vil jeg begynde med at lave forskellige ting til at finde og måle vind med. Jeg vil lave en vindmølle og en vindmåler. Herefter vil jeg se på hvordan man kan kategorisere vindstyrker :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar