I forhold til hele Jord til bord- temaet jeg har kørt, kan man sige, at de er oplagte til samtlige målgrupper. Man kan sagtens udvide den og lave en hel tema uge ud af det hvor man går rundt i lokalområdet og samler forskellige planter og så tager hjem og undersøger -hvad er det? Kan det spises eller er det giftigt?
Man kunne så afslutte forløbet med en dag ligesom den vi havde på indkaldet i starten af Maj. De fleste institutioner har bålplads eller mulighed for nemt at etablere et. Så kunne man drikke hjemmelavet hyldeblomst saft mens man spiser fx snobrød med brændenælder i dejen, skvalderkåls-boller med ramsløgs-pesto og hyldeblomstgele.
Viser opslag med etiketten Biotop opgave 3. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Biotop opgave 3. Vis alle opslag
mandag den 16. juni 2014
lørdag den 14. juni 2014
Grøn gødning - næsten færdig
I morges var jeg lige ude for at se til gødningen.
Det ser ikke lækkert ud, og det lugter heller ikke for godt.
Det ser ikke lækkert ud, og det lugter heller ikke for godt.
Efter godt 2 uger er bladene næsten helt opløste. Om et par dage kan jeg pille stilkene fra og hælde gødningen i en beholder med låg!
fredag den 13. juni 2014
Brændenældesaft
Jeg ville se hvad brændenælder alt sammen kan bruges til, og her faldt jeg over at man kan lave saft af dem... Er meget spændt på resultatet, da de jo minder meget om spinat.
Jeg må ud og stå ved vejen og plukke igen. Naboerne er begyndt at undre sig over hvad hun nu har gang i. Den ene kommer forbi med sin hund hele 4 gange mens jeg er i gang. Men jeg får da plukket det jeg skal bruge :-D
Jeg må ud og stå ved vejen og plukke igen. Naboerne er begyndt at undre sig over hvad hun nu har gang i. Den ene kommer forbi med sin hund hele 4 gange mens jeg er i gang. Men jeg får da plukket det jeg skal bruge :-D
En god fangst!
Efter at have vasket dem godt hakker jeg dem groft
Kommer dem i en skål og hælder 1 liter kogende vand over.
Nu skal det stå og trække under låg i en time.
Så presses saften ud af nælderne, av, vandet er stadig temmelig varmt.
Det fyldes over i en ren beholder og stilles i køleskabet.
Er spændt på hvem på holdet der tør smage på saften sammen med mig på lørdag...
Kulturhistorisk baggrund: Brændenælder
Romerske soldater brugte brændenælder til at massere deres ømme ben og dermed øge blodcirkulationen når de var på togt.
Middelalderens munke kogte afkog af brændenælder og brugte dem som afføringsmiddel, ved urinvejslidelser og astma.
Sidst i 1800´tallet blev det brugt til at behandle sindslidende med. De blev pisket med brændenælder, da psykiaterne mente at den efterfølgende varme følelse i kroppen førte til øget velvære hos patienten.
Indianerne i Amerika vævede stof af brændenældernes stængler. Også i Danmark lavede man klæde af brændenælder, kaldet nældedug.
Under 2. verdenskrig vævede man cykeldæk af brændenælder.
I dag ved man at brændenælder indeholder steroider, der hæmmer det enzym i kroppen, der får prostatakirtlen til at vokse.
Ammende kan med fordel spise brændenælder. Den er meget rig på vitaminer og mineraler og stimulerer mælkeproduktionen.
Gennem arbejdet med brændenælderne har jeg fået et helt nyt syn på planten. Fra at være et onde, kan jeg nu se fordele ved den. Jeg vil stadig ikke have den i min have, den er til fri leg og almindelig havearbejde, men jeg ser den alligevel i et nyt lys.
Derfor var det vigtigt for mig at min søn deltog mere eller mindre aktivt ( eller bare så på) mens jeg forarbejdede planten.
Det har givet anledning til samtaler om hvilke planter der kan spises eller bruges på anden måde og hvilke der bare ser godt ud.
Mad behøver heller ikke udelukkende være noget der købes i supermarkedet, men noget man kan finde i naturen eller dyrke i køkkenhaven.
Hyldeblomst den tredje
Ja ja, jeg er en lille slikmund og her i huset elsker vi marmelade og gele. Derfor blev jeg glad da jeg fandt en opskrift på Hyldeblomstgele. Den går jeg straks i gang med:
Jeg har vasket 2 økologiske citroner, skrællet dem tyndt og så skåret skrællerne i tynde strimler, eller prøvet... Hakker det lige for en sikkerhedsskyld :-)
Jeg har hældt 7 dl hyldeblomstsaft i en gryde. Nu kommer jeg citronskrællerne og saften fra de to citroner i.
Til sidst tilsættes 1000g syltesukker. Lad det koge i 10 minutter.
Så tages gryden af varmen, geleen skummes, hvis nødvendigt. Lad den så stå i 15 minutter
Så hældes geleen på skoldede glas med atamon.
Gennem tiderne er hyldeblomsten blevet tilskrevet en medicinsk virkning bla.a:
- vanddrivende, sveddrivende og udrensende hvilket er gavnligt ved væskeansamlinger og diarre.
- betændelses- og virushæmmende. udtrækket fra hyldeblomsten siges at have en lindrende effekt på bla.a åbne sår, skoldkopper og influenzavirus.
- beroligende. Skulle virke mod søvnløshed, nervøsitet og depression.
- slimløsende. hyldeblomster har en tonisk virkning på slimhinderne og dæmper dermed slimproduktionen.
- immunstyrkende. Siges at have en forebyggende effekt på kræft og hjerte- kar- sygdomme.
Ingen af disse egenskaber er videnskabeligt beviste.
Arbejdet med hyldeblomster har været utroligt givende for mig og min næsten 3 årige søn. Han har fået en forståelse for at naturen ikke bare er noget der er der og som ser smukt ud. Hver gang vi kører eller går forbi hylden snakker han om at den har vi plukket og kogt og at den drikker vi indimellem.
Grydebrød med brændenælde
Jeg har ikke kun plukket brændenælder med henblik på at lave gødning af dem. Jeg har også sørget for at samle en meget stor håndfuld brændenælde - topskud som jeg bla. a. har brugt i et grydebrød.
Man starter med at smuldre ca. 5 g. gær i en skål.
Gæren opløses i ½ liter lunken vand
2 tsk. salt
3 dl groft mel og blandede kerner
og 7 dl hvedemel tilsættes og røres godt sammen.
Dejen er meget fugtig, men det gør ikke noget. Den skal nemlig ikke æltes.
Da jeg ikke har noget låg til skålen, forsegler jeg den med noget stanniol. Nu skal den ind i køleskabet og stå i 10 timer. Godnat brød.
Næste morgen går jeg ud og henter helt friske lysegrønne topskud.
De skyldes grundigt under varmt vand. Av, de bider også selvom de er blevet vasket. Det skal de få betalt!
Jeg hakker dem ekstra fint med min skarpeste kniv
Og blander dem i brøddejen. Herefter stiller jeg dem tilbage i køleskabet i 2 timer.
En ordentlig bunke mel drysses på bordet.
Hælder dejen ud over det og vender den i det et par gange.
og hælder det atter over i skålen
Nu skal det stå og hæve ved stuetemperatur i 2 timer.
Jeg har varmet ovnen op til 250 grader varmluft, med støbejernsgryden i ovnen, så nu er den rygende varm. Dejen hældes over i gryden, låget sættes på og det hele stilles i den varme ovn og bager i 30 minutter.
Brødet tages ud af ovnen, temperaturen skrues ned til 230 grader. Låget tages af og gryden kommer tilbage i ovnen og bages færdig ca. 15 minutter.
Sådan ser det færdige brød ud. Det dufter fantastisk. Glæder mig til at smage på det sammen med jer andre!
Opskriften (dog uden brændenælder) har jeg taget fra Spilopper & Stjerneskud af Sif Orellana (Tinkerbell Books) S. 24
torsdag den 12. juni 2014
Hyldeblomst den anden
Så er hyldeblomstsaften færdig! Jubi, nu skal den sies, så det kun er koncentratet og ikke blomster eller andet vi kan arbejde videre med.
Jeg vil forsøge mig med en Hyldecurd. Hertil skal jeg bruge 1½ dl koncentreret hyldeblomstsaft.
2 æg
og 2 spsk Rørsukker
Det hele blandes sammen i en skål og varmes over vandbad under omrøring.
Når blandingen tykner, tages det hele af varmen. ( Jeg lod det blive på lidt længere, jeg er altid lidt forsigtig når der er æg i) Nu røres 75 g smør i blandingen lidt ad gangen. Lad det køle af og kom det så over i et skoldet glas og stil det i køleskabet.
Det er ikke blevet helt så tyktflydende som jeg havde troet, men det kan hænge sammen med den ekstra tid over varmen. Men det smager rigtig godt på et rundstykke eller et varmt stykke toast.
Brændenælder
Min biotop er ikke kun kantet af hyld, men også et hav af brændenælder. Til stor fortrydelse for de fleste. Derfor har jeg taget mig for at lave noget nyttigt og noget lækkert med brændenælder.
Jeg har taget lidt forstærkning med. Jeg ville gerne have at han ikke kun tænker udueligt ukrudt når han ser brændenælder. Og så syntes han at det var utrolig spændende at være ude ved vejen.
Vi har samlet en ordentlig balje fuld, men vi skal også bruge 1 kg brændenælder til vores lille projekt.
Så er vi klar til at veje. Køkkenvægten må hjælpe os ude i haven i dag.
1 kg brændenælder fylder meget! Men vi skal bruge så meget, vi er nemlig i gang med at lave grøn gødning. Brændenælder har et højt indhold af nitrat. Nu hælder vi 10 liter vand over brændenælderne.
Her har jeg blandet det så godt det er muligt. Brændenælderne fylder stadig rigtig meget.
Et låg bliver lagt løst ovenpå, så blandingen stadig får ilt, men fugle og andet kravl bliver holdt på afstand af den stærke blanding. Nu skal det stå og gære i 10 - 12 dage. Skal røres i jævnligt.
Allerede dagen efter har overfladen ændret sig. Det lugter lidt af spinat, men skulle blive temmelig kras i løbet af gæringstiden...
onsdag den 11. juni 2014
Hyldeblomst
Langs vejen udenfor min biotop vokser der utroligt mange flotte store Hyldetræer. Lige nu blomstrer de og udsender deres liflige dufte. Sidste år nåede jeg ikke at lave hyldeblomstsaft, i år skal det gøres og lidt til...
Så flot er indgangen til min biotop
Jeg plukker en ordentlig balje fuld, men ikke så mange at der ikke er klaser nok til at vi også kan se om vi kan afprøve hyldebærrene senere på sommeren. Og det er jo ikke mine træer, så jeg må hellere holde mig lidt tilbage.
Jeg tager 40 blomsterklaser og kommer dem i en stor skål.
Skyller tre økologiske citroner
og skærer dem i tynde skiver.
og fordeler dem over blomsterne.
Nu skal der 50 g citronsyre på. Kan man se at jeg bor og handler i Tyskland?
Hele herligheden overhældes med 1½ kg sukker, for til sidst bare at tilføje..
2 liter kogende vand og røre grundigt indtil alt sukkeret er opløst.
Nu skal det stå køligt med låg på i 2 døgn.
Men hvad skuer mit øje? Jeg har plukket flere blomsterklaser end jeg skulle bruge til saften...
Så rører jeg da en hurtig pandekagedej bestående af 1 kop hvedemel, 2 æg, lidt mælk og salt.
Efter at jeg forsigtigt har vasket og tørret blomsterne drysser jeg dem med lidt kanel.
Dypper dem hurtigt i pandekagedejen og
frityresteger dem i panden. På de fleste er dejen for tyk, jeg er for utålmodig. Vi må hellere stille dem i ovnen, jeg er ikke så meget for halvrå pandekagedej.
Mums hvor ser de gode ud! Der er en der bliver glad når han kommer hjem fra børnehaven :-)
Abonner på:
Opslag (Atom)