Viser opslag med etiketten Jord til bord opgave. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Jord til bord opgave. Vis alle opslag

søndag den 19. oktober 2014

Hybenmos til Jord til bord opgaven

Jeg har været forskellige steder i landsbyen, hvor der gror hyben, da det slet ikke er så nemt at finde nogle der har den rigtige modningsgrad. Nogle er ikke modne endnu, andre er mørkerøde og kan slet ikke plukkes da de splatter ud mellem fingrene, endda nogle der ser ud som om de er perfekte ender med at vise sig værende for modne til plukning... MEN jeg fik da en ordentlig bunke samlet sammen, som jeg har valgt at lave hybenmosen af som er beskrevet i Naturen spisekammer på side 97.
Her er så udbyttet fra min jagt! Nu skal jeg til at rense dem. Da det er en meget slimet og kløende affære, har jeg valgt ikke at tage billeder af denne del af arbejdet, da mit kamera gerne skulle overleve opgaven ;-)
Det så ud af så meget inden jeg gik i gang med at tage kløpulveret ud af dem, men jeg endte med kun at have 200 g hyben. Dem har jeg smidt i en gryde sammen med 1 dl vand. Dette skal nu bringes i kog under låg indtil hybenerne er møre.
Så kommer jeg det hele i en anden beholder der er bedre egnet til brugen af stavblender, nu skal der nemlig blendes!
Det her må være opgaven til pædagogen, i hvert fald når der er mindre børn involveret. Mosen er stadig varm og hvis man ikke passer på sprøjter det ud over hele køkkenet.
Her har jeg presset mosen gennem en si, men kameraet har åbenbart ikke taget et billede af det...?
Jeg rører det op med en smule sukker, lidt salt og et par dryp balsamico. Vi er ikke så meget til det søde her i huset og spiser mere kød end pandekager, så det var for mig det oplagte valg. Ellers kommer man sukker i indtil man synes smagen passer.
Nu har jeg kogt mosen lidt ind så den er blevet endnu mere tykflydende. Herefter har jeg fyldt det på glas, nu skal de i køleskabet indtil de skal bruges. Konsistens og smag minder meget om ketchup, men man kan sagtens smage hybenen.
 
Det er oplagt at gå en tur med børnehaven forbi områder hvor der gror hyben. Man kan bare lade børnene plukke, selvfølgelig kan man fortælle hvilke der helst skal plukkes, men de kan sagtens sorteres når man er kommet tilbage til børnehaven. Når de skal renses, er det en fordel at have gummihandsker på, især for små sarte børnehænder, men det er ikke et must. Den voksne kan skære dem over og børnene skraber kløpulveret ud med en teske.
Til en børnehave ville jeg foretrække den variant med udelukkende sukker og så kunne man afslutte dagen eller forløbet, hvis det strækker sig over flere dage, med at bage pandekager og få dem med mosen ovenpå/i.
 
 
 
 

Jord til bord - syltet havtorn

I forbindelse med vores jord til bord tema naturen spisekammer, har jeg været i mine forældres have og plukke havtorn. Jeg har valgt at sylte dem, da de så stadig kan bruges i mange forskellige sammenhænge.

Her har jeg samlet alle de ingredienser jeg skal bruge.
200 g. havtorn ( det var en meget lille busk, så der var ikke nok bær til 500 g)
100 g. sukker
Saften og skrællen af en økologisk appelsin,
samt en smule vanillepulver.
Appelsinsaften, sukkeret og vanillepulveret varmes op under omrøring til sukkeret er opløst.
Nu tilsættes havtornene, og får lov til at simre med i ca. 5 minutter.
Så hældes det over i en beholder og stilles i køleskabet.
 
Til dette ville jeg tage de store børn i børnehaven, da havtornene kan være svære at plukke pga. de store torne på træet. Også det at det skal bringes i kog under omrøring, ville jeg være mest tryg ved, når det er sammen med de store.
Havtorn har en meget speciel smag og jeg ville se om jeg kunne få alle børnene til at smage på dem, enten rå eller syltede :-)
 
Til fremlæggelsen har jeg planlagt at jeg vil lave muffins med havtorne syltetøj i, så alle har noget at smage på...