søndag den 19. oktober 2014

Jord til bord - syltet havtorn

I forbindelse med vores jord til bord tema naturen spisekammer, har jeg været i mine forældres have og plukke havtorn. Jeg har valgt at sylte dem, da de så stadig kan bruges i mange forskellige sammenhænge.

Her har jeg samlet alle de ingredienser jeg skal bruge.
200 g. havtorn ( det var en meget lille busk, så der var ikke nok bær til 500 g)
100 g. sukker
Saften og skrællen af en økologisk appelsin,
samt en smule vanillepulver.
Appelsinsaften, sukkeret og vanillepulveret varmes op under omrøring til sukkeret er opløst.
Nu tilsættes havtornene, og får lov til at simre med i ca. 5 minutter.
Så hældes det over i en beholder og stilles i køleskabet.
 
Til dette ville jeg tage de store børn i børnehaven, da havtornene kan være svære at plukke pga. de store torne på træet. Også det at det skal bringes i kog under omrøring, ville jeg være mest tryg ved, når det er sammen med de store.
Havtorn har en meget speciel smag og jeg ville se om jeg kunne få alle børnene til at smage på dem, enten rå eller syltede :-)
 
Til fremlæggelsen har jeg planlagt at jeg vil lave muffins med havtorne syltetøj i, så alle har noget at smage på...
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar