fredag den 13. juni 2014

Hyldeblomst den tredje

Ja ja, jeg er en lille slikmund og her i huset elsker vi marmelade og gele. Derfor blev jeg glad da jeg fandt en opskrift på Hyldeblomstgele. Den går jeg straks i gang med:
Jeg har vasket 2 økologiske citroner, skrællet dem tyndt og så skåret skrællerne i tynde strimler, eller prøvet... Hakker det lige for en sikkerhedsskyld :-)
Jeg har hældt 7 dl hyldeblomstsaft i en gryde. Nu kommer jeg citronskrællerne og saften fra de to citroner i.
Til sidst tilsættes 1000g syltesukker. Lad det koge i 10 minutter.
 
Så tages gryden af varmen, geleen skummes, hvis nødvendigt. Lad den så stå i 15 minutter
Så hældes geleen på skoldede glas med atamon.
 
Gennem tiderne er hyldeblomsten blevet tilskrevet en medicinsk virkning bla.a:
- vanddrivende, sveddrivende og udrensende hvilket er gavnligt ved væskeansamlinger og diarre.
- betændelses- og virushæmmende. udtrækket fra hyldeblomsten siges at have en lindrende effekt på bla.a åbne sår, skoldkopper og influenzavirus.
- beroligende. Skulle virke mod søvnløshed, nervøsitet og depression.
- slimløsende. hyldeblomster har en tonisk virkning på slimhinderne og dæmper dermed slimproduktionen.
- immunstyrkende. Siges at have en forebyggende effekt på kræft og hjerte- kar- sygdomme.
 
Ingen af disse egenskaber er videnskabeligt beviste.
 
Arbejdet med hyldeblomster har været utroligt givende for mig og min næsten 3 årige søn. Han har fået en forståelse for at naturen ikke bare er noget der er der og som ser smukt ud. Hver gang vi kører eller går forbi hylden snakker han om at den har vi plukket og kogt og at den drikker vi indimellem.
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar