fredag den 13. juni 2014

Brændenældesaft

Jeg ville se hvad brændenælder alt sammen kan bruges til, og her faldt jeg over at man kan lave saft af dem... Er meget spændt på resultatet, da de jo minder meget om spinat.

Jeg må ud og stå ved vejen og plukke igen. Naboerne er begyndt at undre sig over hvad hun nu har gang i. Den ene kommer forbi med sin hund hele 4 gange mens jeg er i gang. Men jeg får da plukket det jeg skal bruge :-D
En god fangst!
Efter at have vasket dem godt hakker jeg dem groft
Kommer dem i en skål og hælder 1 liter kogende vand over.
Nu skal det stå og trække under låg i en time.
Så presses saften ud af nælderne, av, vandet er stadig temmelig varmt.
Det fyldes over i en ren beholder og stilles i køleskabet.
Er spændt på hvem på holdet der tør smage på saften sammen med mig på lørdag...
 
Kulturhistorisk baggrund: Brændenælder
 
Romerske soldater brugte brændenælder til at massere deres ømme ben og dermed øge blodcirkulationen når de var på togt.
 
Middelalderens munke kogte afkog af brændenælder og brugte dem som afføringsmiddel, ved urinvejslidelser og astma.
 
Sidst i 1800´tallet blev det brugt til at behandle sindslidende med. De blev pisket med brændenælder, da psykiaterne mente at den efterfølgende varme følelse i kroppen førte til øget velvære hos patienten.
 
Indianerne i Amerika vævede stof af brændenældernes stængler. Også i Danmark lavede man klæde af brændenælder, kaldet nældedug.
 
Under 2. verdenskrig vævede man cykeldæk af brændenælder.
 
I dag ved man at brændenælder indeholder steroider, der hæmmer det enzym i kroppen, der får prostatakirtlen til at vokse.
 
Ammende kan med fordel spise brændenælder. Den er meget rig på vitaminer og mineraler og stimulerer mælkeproduktionen.
 
Gennem arbejdet med brændenælderne har jeg fået et helt nyt syn på planten. Fra at være et onde, kan jeg nu se fordele ved den. Jeg vil stadig ikke have den i min have, den er til fri leg og almindelig havearbejde, men jeg ser den alligevel i et nyt lys.
Derfor var det vigtigt for mig at min søn deltog mere eller mindre aktivt ( eller bare så på) mens jeg forarbejdede planten.
 
Det har givet anledning til samtaler om hvilke planter der kan spises eller bruges på anden måde og hvilke der bare ser godt ud.
Mad behøver heller ikke udelukkende være noget der købes i supermarkedet, men noget man kan finde i naturen eller dyrke i køkkenhaven.
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar