onsdag den 11. juni 2014

Hyldeblomst

Langs vejen udenfor min biotop vokser der utroligt mange flotte store Hyldetræer. Lige nu blomstrer de og udsender deres liflige dufte. Sidste år nåede jeg ikke at lave hyldeblomstsaft, i år skal det gøres og lidt til...
Så flot er indgangen til min biotop
Jeg plukker en ordentlig balje fuld, men ikke så mange at der ikke er klaser nok til at vi også kan se om vi kan afprøve hyldebærrene senere på sommeren. Og det er jo ikke mine træer, så jeg må hellere holde mig lidt tilbage.
Jeg tager 40 blomsterklaser og kommer dem i en stor skål.
Skyller tre økologiske citroner
og skærer dem i tynde skiver.
og fordeler dem over blomsterne.
Nu skal der 50 g citronsyre på. Kan man se at jeg bor og handler i Tyskland?
Hele herligheden overhældes med 1½ kg sukker, for til sidst bare at tilføje..
2 liter kogende vand og røre grundigt indtil alt sukkeret er opløst.
Nu skal det stå køligt med låg på i 2 døgn.
Men hvad skuer mit øje? Jeg har plukket flere blomsterklaser end jeg skulle bruge til saften...
Så rører jeg da en hurtig pandekagedej bestående af 1 kop hvedemel, 2 æg, lidt mælk og salt.
Efter at jeg forsigtigt har vasket og tørret blomsterne drysser jeg dem med lidt kanel.
Dypper dem hurtigt i pandekagedejen og
frityresteger dem i panden. På de fleste er dejen for tyk, jeg er for utålmodig. Vi må hellere stille dem i ovnen, jeg er ikke så meget for halvrå pandekagedej.
Mums hvor ser de gode ud! Der er en der bliver glad når han kommer hjem fra børnehaven :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar