fredag den 13. juni 2014

Grydebrød med brændenælde

Jeg har ikke kun plukket brændenælder med henblik på at lave gødning af dem. Jeg har også sørget for at samle en meget stor håndfuld brændenælde - topskud som jeg bla. a. har brugt i et grydebrød.
Man starter med at smuldre ca. 5 g. gær i en skål.
Gæren opløses i ½ liter lunken vand
2 tsk. salt
3 dl groft mel og blandede kerner
og 7 dl hvedemel tilsættes og røres godt sammen.
Dejen er meget fugtig, men det gør ikke noget. Den skal nemlig ikke æltes.
Da jeg ikke har noget låg til skålen, forsegler jeg den med noget stanniol. Nu skal den ind i køleskabet og stå i 10 timer. Godnat brød.
Næste morgen går jeg ud og henter helt friske lysegrønne topskud.
De skyldes grundigt under varmt vand. Av, de bider også selvom de er blevet vasket. Det skal de få betalt!
Jeg hakker dem ekstra fint med min skarpeste kniv
Og blander dem i brøddejen. Herefter stiller jeg dem tilbage i køleskabet i 2 timer.
En ordentlig bunke mel drysses på bordet.
Hælder dejen ud over det og vender den i det et par gange.
og hælder det atter over i skålen
Nu skal det stå og hæve ved stuetemperatur i 2 timer.
Jeg har varmet ovnen op til 250 grader varmluft, med støbejernsgryden i ovnen, så nu er den rygende varm. Dejen hældes over i gryden, låget sættes på og det hele stilles i den varme ovn og bager i 30 minutter.
Brødet tages ud af ovnen, temperaturen skrues ned til 230 grader. Låget tages af og gryden kommer tilbage i ovnen og bages færdig ca. 15 minutter.
Sådan ser det færdige brød ud. Det dufter fantastisk. Glæder mig til at smage på det sammen med jer andre!
 
Opskriften (dog uden brændenælder) har jeg taget fra Spilopper & Stjerneskud af Sif Orellana (Tinkerbell Books) S. 24
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar