mandag den 16. juni 2014

Hyldefløjte

Jeg vil forsøge ud fra et musisk synspunkt, at udnytte en hyldegren og prøve på at lave en hyldefløjte.
Hvis jeg arbejdede i en SFO, et værksted eller på et bosted for voksne med varig funktionsnedsættelse ville jeg nok have det rette udstyr ved hånden. Nu må jeg nøjes med en nyligt slebet urtekniv.
Under arbejdet med hyldegrenen kan man fortælle børnene - borgerne om de myter og sagn der er knyttet til hylden og dermed give dem indblik i den del af vores kultur. Samtidig er det en sjov aktivitet man kan tilbringe en dejlig tid sammen om. Hvis der er tale om en større gruppe børn eller voksne der hver skal lave en fløjte, må man nok vente til alle afgrøder man ønsker sig af busken er blevet høstet.

Hver deltager skal have et ca. 10 cm langt stykke hyldegren uden knaster.
Så skal barken fjernes. Alt grønt på hylden: bladene, de umodne bær og barken er giftige. barken kan enten pilles af med fingrene eller man kan øve lidt snitten med deltagerne ved evt. at benytte en kartoffelskræller.
Nu skal marven fjernes. Dette kan ske ved hjælp af en tyk skrue eller en hæklenål. Man kan vælge enten at efterlade en prop på ca. 1 - 1½ cm i enden af fløjten, eller fjerne alt marven fra røret.
Ja, her skulle der så have været en rigtig dolk på billedet...
I den virkelige verden ville den være der! Nu skal der skæres et hak i fløjten. Godt ½cm ned og så på skrå i en vinkel på ca. 60
Enten har man fundet en masse pinde i skoven eller hvor man nu har fået hyldegrenen fra, så man har lidt at vælge imellem. Det næste punkt på dagsordenen er at finde et stykke pind der passer perfekt ind i hullet i mundsiden. I længden skal det ikke være længere end til den lige kant ved lufthullet.
Har man fundet et stykke der passer i tykkelsen skræller man et stykke lige af hele pinden. Det skal gerne se ud som i en blokfløjte. Her skal pædagogen nok lige være opmærksom på at hjælpe.
Har målgruppen, eller kun nogle enkelte af dem valgt at fjerne alt marven fra fløjten, skal der selvfølgelig også en pind i den anden ende af fløjten. Med den kan man spille forskellige toner. Det er selvfølgelig sjovt for alle, især når man selv har lavet den.
 
Denne aktivitet ville jeg vælge at lave med en lidt ældre målgruppe. Det at håndtere kniv må man ikke tage let på. Jeg ville nok tage en 3. klasse i SFO´en eller voksne med varig funktionsnedsættelse. Men alligevel skal man være klar til at hjælpe meget.
Dette er en hyggelig aktivitet hvor man mødes over et fælles tredje. Gruppen af deltagere må ikke være for stor. Ellers bliver det for stressende og man risikerer at interessen ikke kan opretholdes. Naturen danner her ramme for fælles aktivitet, samvær og samarbejde.
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar