mandag den 16. juni 2014

Iagttage regnorm i syltetøjsglas

At iagttage og derved lære et dyr at kende, giver barnet en almen dannelse, får kendskab til sig selv og indblik i kulturelle og sociale værdier. Dette kan med sagkyndige voksne ved deres side munde ud i kreativitet, naturglæde og miljøbevidsthed. Derfor burde børn gennem hele deres opvækst gøre praktiske erfaringer der skaber interesse for naturvidenskabelige emner.
Alle børn har set en regnorm før, nogle skænker dem ikke en tanke, andre igen er fascinerede af dem og ikke så få synes at de er ulækre. For at give børnene en forståelse for at regnorme er vigtige i vores haver og i skoven, er det vigtigt at fortælle dem om regnormens rolle i økosystemet.
Denne aktivitet gør dette uden at en voksen står og snakker eller man læser i en bog om det. Her ser man det live og hører samtidig om det. Næsten alle aldersgrupper er egnede, men 4-6 årige er oplagte for mig.

Jeg vil indfange regnorm i et syltetøjsglas og se på hvad det egentlig er de gør ved jorden.
I en tid hvor det ikke regner så meget, kan det gøre det lettere at finde regnorm, hvis man vander jorden i forvejen. Det lokker regnormene lidt tættere på overfladen.
I alt 10 rengorm skal findes. Det kan børnene hjælpes med. I en institution burde det være nok at lave et syltetøjsglas. Alle kan se på samme glas på tur.
Nu skal der samles jord og sand til lagene i glasset. Hertil kan man fylde to små spande med henholdsvis sand og jord, så er det lige ved hånden. Desuden skal man bruge en sprøjteflaske eller en skål med vand. Børnene kan nu på skift fylde lagene i glasset og komme lidt væde på hvert lag. Regnormene kommer mellem de nederste lag. Start helst med sand.
Øverste lag skal gerne være jord. Læg lidt reven gulerod ovenpå.
Nu skal glasset stå i en kasse eller et mørkt rum i to dage. Herefter tages glasset frem og iagttages sammen med børnene. Hvad er der sket? Ser lagene ud som da vi stillede det væk? Hvad med guleroden? Masser af spørgsmål kan stilles. Eller man lader børnene kommentere forandringer uden indblanding. Derefter kan man spørge børnene hvordan de tror det kan være. Det kan man få sig en rigtig god snak om. Som voksen er det vigtigt at være forberedt og kunne svare på de fleste spørgsmål. Eller have Ipad´en ved hånden.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar