tirsdag den 10. juni 2014

Dukke opgave - Frode bliver til

Jeg havde desværre ikke mit kamera med på indkaldet den 2. + 3. maj, så derfor mangler der både billeder af hvordan papmache´en blev blandet og hvordan leddene til armene og skuldrene blev lavet. Men der er sket en masse siden da, og det vil jeg gerne lade jeg have del i:
Det er det jeg skal til at forme til min dukke nu. Jeg er lidt nervøs, da jeg aldrig har været så god til den slags ting, men jeg giver den gas...
 
Jeg prøver lige med et øje i det ansigt jeg lige har formet.
 
Det passede ikke i proportionerne. Prøver lige igen
 
Nu ser det fornuftigt ud. Han smiler også, det kan da kun være et godt tegn!
 
Ja, og ører skal han også have. Hvor bliver han fin. Men hovedet er da ikke nok. Der mangler noget endnu.
 
Her forsøger jeg mig i at lave hænder. De er godt nok svære, han får derfor kun 4 fingre på hver hånd.
 
To hænder og to fødder. Nu skal det hele tørre lidt.
 
Åh nej. Et skrumpehovede, han ligner jo en olding. Vi må hellere få lidt farve i hans ansigt.
 
Det ligner hudfarve. Håber at det hjælper på hans noget udtørrede "hud".
 
Mon jeg må hjælpe mor lidt med den her dukke? Hun opdager sikkert ikke hvis jeg render med hans arme... Gnæk gnæk
 
Meget bedre. Han ser meget friskere ud med farve i kinderne
 
Jeg må koncentrere mig lidt mere om at ramme ordentligt når jeg maler ved hans øjne
 
Da jeg først er kommet i gang er jeg slet ikke til at bremse mere. Jeg nyder denne intime stund med min dukke
 
Nu er tiden kommet til hans hår. Jeg har engang set en udsendelse om parykker og derfor har jeg en ret god idé. Nu skal der hækles
 
Først hækler man det inderste af en blomst og derefter hækler man "håret" fast på.
 
Den færdige paryk oppefra
 
Og nedefra. Nu er den klar. Lidt superlim ind i parykken og hurtigt op på hovedet.
 
Vildt hår og blå øjne. Jeg synes at han ligner noget fra en Ole Lund Kirkegaard bog. Jeg vil kalde han Frode!
 
Hår, hoved, arme og nogle lange tynde ben lavet af ståltråd. Nu skal han altså have noget tøj på.
 
En gammel T-shirt bliver hurtigt til et par behagelige jogging - bukser.
 
Tungen lige i munden. Det er næsten 20 år siden jeg sidst sad ved en symaskine. Må indrømme at resultatet er overraskende godt! I første forsøg. Men ingen zig-zag, kan huske at det var svært at få lige.
 
Nu skal de lange tynde ben i bukserne. Jeg har sat en elastik i maven, så bukserne sidder omkring benene som de skal, men er bundet fast til pinden med elastikken. Det ser næsten helt naturligt ud.
 
De sidder egentlig ganske godt på ham. Men fødderne vil ikke helt makke ret. Nu må vi se at få noget på hans overkrop. Her må vi ty til strikkepindene
 
Alt bliver strikket på en tykkelse 4 pind. Bagsiden af sweateren bliver strikket i et råhvidt syntetisk garn. Jeg har valgt en ret en vrang for at opnå en flot rib.
 
Forsiden og ærmerne bliver strikket i en hvid mohair efterligning. Forsiden i glatstrik og begge ærmer i kun ret. Dog på to forskellige led for at opnå forskellige effekter.
 
Jeg hæfter de to sider sammen og syr dem sammen i hånden. Dog kun lidt over halvt op. Den skal lige på dukken og ærmerne skal sættes på endnu.
 
Havde Frode haft pænere arme, havde den sagtens kunne fungere som gammelmands sweater - vest.
 
Inden jeg lukker ærmet til lukker jeg for hægten med en tang. Det ville være dumt hvis armen faldt af nu... Og jeg skal lige hilse at sige at det er sin sag at sy tøj sammen som der er en inden i. Det har været en stor udfordring!
 
Må jeg præsentere det færdige produkt, min Frode. Han er blevet 1000 gange bedre end jeg havde turdet håbe på. Glæder mig til I skal møde ham i weekenden!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar: